Wat is een MVP en waarom heeft jouw bedrijf dat nodig?
Een Minimum Viable Product, ook wel MVP genoemd, is een slimme manier om jouw product te laten testen bij eindgebruikers. Zo kun jij er snel achter komen of jouw product toegevoegde waarde heeft en of het zinvol is om het product verder uit te werken. Hieronder leggen wij uit wat een MVP is en waarom jouw bedrijf dat nodig heeft.
Inhoudsopgave
Wat is een MVP?
Zoals hierboven al is benoemd, staat MVP voor Minimum Viable Product. Een zogezegde MVP is niet gelijk aan een product dat nog niet ‘’klaar’’ is. Je kunt het beter zien als een stap naar een uniek en kwalitatief top product. In de reis van de MVP worden beslissingen genomen op basis van gegevens, feedback en communicatie van en met de doelgroep. Een MVP is de tussenstap van een prototype en een eindproduct. Met een MVP-proces test jij of jouw product bruikbaar is, of er genoeg marktvraag is, of het genoeg levensvatbaarheid heeft en of jouw product zich onderscheidt ten opzichte van de concurrent. Voor alle ins en outs van de MVP kun je meer lezen op de Enkonix Blog.
Waarom heeft mijn bedrijf een MVP nodig?
In plaats van meteen aan de slag te gaan richting je eindproduct, kun je een MVP bouwen. Grote spelers als AirBNB, Amazon, Uber en Twitter hebben de voordelen van de MVP ontdekt. AirBNB had namelijk een simpele website gemaakt met foto’s en omschrijvingen van verschillende accommodaties. Daarvoor waren drie mensen geïnteresseerd. Na deze actie groeide AirBNB uit tot een wereldwijd succes.
Een aantal voordelen van een MVP zijn de lage kosten. Doordat je slechts een klein deel van het product maakt, kun je alsnog jouw idee testen. Hierdoor heb je geen onnodige productie-, design- en ontwikkelkosten. Ook kun je feedback ontvangen in een vroeg stadium. Door een MVP weet je wat de gebruikers wel en niet leuk vinden aan jouw product. Bovendien kun je je meer focussen op wat jij wil testen en zo hoef je je niet druk te maken om verbeteringen en kleine details.
Hoe bouw ik een MVP op?
Oké: je bent overtuigd om een MVP op te bouwen. Maar, hoe pak je dat aan? De sleutel naar het MVP-succes kent vier stappen.
- Onderzoek: Begin te brainstormen en start een onderzoek naar jouw idee. Bestaat jouw idee nog niet? Wat is de belangrijkste functie van jouw idee en hoe gaat de MVP er in werkelijkheid uitzien? En wie is de doelgroep en wat willen zij?
- Ontwikkeling: Ga met een team aan de slag met jouw MVP of zoek een ontwikkelaar. Maak bijvoorbeeld eerst een demo van jouw MVP en hieruit volgt een eerste realiteitscheck.
- Prototype: Vanuit de demo kun je je prototype gaan bouwen. Verzamel feedback van jouw gebruikers en besteed hier aandacht aan.
- Bouwen: Nu is het tijd om jouw MVP op te bouwen. Denk erom dat het nog steeds om een idee gaat. Details en andere kleine zaken komen nog niet aan de orde. Kun je geen genoeg krijgen van MVP’s?