Bekende gezichten in de gokwereld – okee of niet?
De cultuur van vandaag is individueel gericht. Zowat elke bookmaker en online casino Nederland heeft begrepen hoe zij dit in hun marketing kunnen benutten. Bekende gezichten trekken aan en overtuigen, en ze verkopen op de koop toe! Dankzij de sociale media zie je ze overal.
Het gaat bijvoorbeeld over atleten, acteurs en content creators. Wereldsterren van allerlei pluimage zijn bijna universeel bekend, terwijl producenten van inhoud een nog specifieker publiek kunnen bereiken. Hoe dan ook, zelfs via YouTube-sterren kan je in het beste geval miljoenen potentiële klanten bereiken. Nu de discussie over het verbieden van bekende gezichten in gokreclames volop laait, nemen we een kijkje naar enkele befaamde personen die goksites promoten.
Hip-hoppers en streamers
Hip-hop sensatie Drake is zelf al lang een speler op de goksite Stake. Nu leidt hij ook hun reclamecampagne. Stake is een toonaangevende casino en sportweddenschappen site, gespecialiseerd in cryptocurrencies. Voor het Drake-reclameplatform wordt een interactieve avond gepromoot, waarop deelnemers met Drake kunnen spelen. Wat is er leuker, laat staan spannender, dan grote potten winnen met je favoriete artiest. En, Drake staat al aan de top van Stake’s VIP-programma.
De Nelk Boys, of kortweg Nelk, staan bekend om hun YouTube-kanaal, waar ze vlogs en spotvideo’s maken. De Nelk Boys streamen ook hun eigen ervaringen met online gokken. Ze zijn eveneens door Stake aangetrokken om het merk te promoten. De Boys gebruiken zelf ook Stake als platform om hun gokken te streamen. Op YouTube hebben ze bijna 7,5 miljoen abonnees en op Twitch hebben ze meer dan 360 000 volgers. Geen slechte keuze voor een advertentiecampagne van Stake, dus. Content producers zoals de Nelk Boys zijn een concreet voorbeeld van de kracht van sociale media om verkeer naar een goksite te leiden.
Voetbalsterren overtuigen
Is er een betere manier om sportweddenschappen te promoten dan met een professionele sportfiguur? Een atleet brengt niet alleen een bekend gezicht mee, maar ook overtuiging en deskundigheid. Dat is een prima manier om vertrouwen op te bouwen. Het doordacht kiezen van een topatleet als reclamegezicht is als een vriendelijke handdruk naar spelers toe, wanneer je hen laat kennis maken met je diensten. Atleten, en voetballers in het bijzonder, zijn populaire reclamegezichten op een groot aantal platforms.
Pokerstars strikte de Braziliaan Neymar als reclame woordvoerder. Hij is een voetballer die momenteel voor Paris Saint-Germain speelt. Het zegt genoeg dat hem de hoogste transfersom in de geschiedenis van het voetbal werd betaald, sinds zijn overstap van FC Barcelona naar zijn huidige club. Dat bedrag was, even terzijde, een bescheiden 222 miljoen euro. Neymar is bovendien ook pokerspeler, wat naast voetbal ook zijn passie is. Pokersterren lijken zich er ongewoon bewust van te zijn dat succes succes aantrekt. En geld trekt geld aan.
Sterren van eigen bodem als reclamegezichten
Betcity had Andy van der Meijde als reclamesponsor. Het doel van Betcity is om een sterk casino merk in Nederland te creëren, en het moet gezegd worden dat in relatie tot dat doel, van der Meijde de perfecte match is. Hij is een voetballer die voor het Nederlandse nationale elftal speelde, naast de ploeg Ajax. Eerder stond hij ook al bekend als het gezicht achter Koning Toto, waar hij online casino Toto sponsorde.
Over Koning Toto gesproken; goksite Toto heeft ook de Nederlandse profvoetballer Wesley Sneijder als adverteerder gebruikt. Met Sneijder als Toto’s ambassadeur tilden ze de campagne naar een nieuw niveau. De campagne werd vorige zomer gelanceerd met een lange versie van de tv-commercial die tijdens de rust van de vriendschappelijke interland Nederland-Schotland werd uitgezonden.
In de campagne werd kort teruggeblikt op een van de meest iconische momenten uit Sneijders carrière, namelijk zijn winnend doelpunt in de kwartfinale tegen Brazilië op het WK 2010. Een van zijn meest legendarische goals komt weer tot leven in onderstaande video.
https://www.youtube.com/watch?v=sl0GoXMEKkU
Waarom zijn reclameblokken belangrijk?
Nederlandse beroemdheden als reclamegezichten voor online casino’s zijn momenteel aan het einde van hun carrière als sponsors. Dit is te wijten aan de Kanswetgeving, die in Nederland niet langer toestaat om kansspelen te promoten met bekende gezichten. Bovendien is de promotie van buitenlandse gokproducten in Nederland verboden.
Nu de wetgeving omtrent gokreclames op het punt staat te wijzigen, willen we hier toch even de aandacht op vestigen. Up-to-date reclameslogans laten zien dat het gokbedrijf mee met haar tijd is en innoveert. Het is ook een indicatie van de wens van het bedrijf om alleen het beste aan haar klanten aan te bieden, namelijk de beste casino spellen en sportweddenschappen. Vertrouwde gezichten zijn het best in de markt omdat ze de mensen aan boord houden. Ze stellen ook nieuwe klanten gerust, die nog steeds binnenstromen.
Het zijn tenslotte de spelers die plezier maken op de sites. Daarom zijn reclames en sponsoring in de gokwereld moeilijk weg te denken. Benieuwd hoe de bookmakers en casino’s zullen reageren, nu de sponsoringen dreigen weg te vallen.