Wat zijn mijn rechten en plichten als koper?
Inhoudsopgave
Iets wat heel vanzelfsprekend is
Iedereen in ons land is automatisch een consument. Iedereen heeft namelijk goederen en diensten nodig in zijn leven. De aard van die goederen en diensten wijzigt automatisch gedurende je leven, maar het feit dat iedereen standaard spullen afneemt om in zijn levensonderhoud te voorzien staat vast.
Een koopovereenkomst aangaan
Wanneer jij iets gaat kopen, een product of een dienst, ga je daarmee een koopovereenkomst aan. Een koopovereenkomst ga je aan bij het kopen van een brood, al is er dan niet echt uitgebreid sprake van, maar je gaat het ook aan bij het kopen van een abonnement voor je mobiele telefoon of voor een energieaansluiting. Wanneer je zo’n koopovereenkomst aangaat heb je als koper verschillende rechten en plichten. We zullen het met je hebben over die rechten en plichten.
Welke plichten heb je bij een aankoop
Doe jij een bepaalde aankoop, dan heb je automatisch bepaalde plichten. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.
- Een plicht tot betalen. Tenzij je met een verkoper anders overeenkomt heb jij de plicht om te betalen voor goederen en diensten die je afneemt. Welke prijs jij betaalt kom je voor de koop overeen. Doorgaans staat die prijs vast maar in een enkel geval wordt deze eerst in overleg bepaald.
- Een onderzoekplicht. Jij koopt een product of dienst met een bepaald doel voor ogen. Een autoverzekering sluit je af omdat je veilig wil kunnen rijden en een vergoeding krijgt bij schade. Een telefoonabonnement sluit je af om te kunnen bellen en eventueel te kunnen internetten. Het is aan jou om te onderzoeken of dat met een bepaald product of dienst wat jij aanschaft ook wel echt mogelijk is.
Jouw goede recht als koper
Koop jij een product of dienst; dan heb je een heleboel rechten. De belangrijkste hebben we voor je op een rij gezet.
- Een onbeschadigd product. Koop je een product, dan heb je het recht op een product wat geen beschadigingen heeft. Hiervan kan worden afgeweken wanneer de verkoper al bij de verkoop vermeldde dat het product mankementen heeft onder de naam ‘tweedekansje’ of wanneer de verkoper meldde dat er bijvoorbeeld transportschade is.
- Een compleet product. Jij betaalt voor een compleet product. Ook hierbij kan worden afgeweken door de verkoper maar dan moet het bij jou gemeld worden en jij moet akkoord gaan met de verkoopprijs in dat geval.
- Het product voldoet aan de kwaliteiten die de verkoper aangaf. Neem jij een product af, bijvoorbeeld een telefoonabonnement, maar blijkt de dekking van de provider niet in jouw woonplaats te zitten, dan heeft de verkoper gelogen bij de verkoop.
- De verkoper moet het melden als er kosten bijkomen zoals het installeren van een product of het bezorgen van een product.
Wat als het product niet voldoet aan jouw verwachtingen
Koop jij een product maar voldoet het niet aan de verwachtingen die jij ervan had terwijl het wel goed is? In dat geval ligt de verantwoordelijkheid niet bij de verkoper. Hij heeft alle nodige informatie verstrekt. De verantwoordelijkheid ligt dan bij jou. Jij had beter onderzoek moeten doen. Je hebt dan 14 dagen tijd om het artikel – mits het duurder was dan 50 euro – terug te sturen.